Nils Polska

logo

Jak działa układ centralnego smarowania?

Wiele maszyn czy linii produkcyjnych wyposażonych jest w układ centralnego smarowania. Tego typu rozwiązania mogą przynieść sporo korzyści. Jednak w tym celu koniecznie trzeba poznać procesy i mechanizmy rządzące takim układem. W ten sposób można zrozumieć, jak istotną rolę odgrywa dobór wysokiej jakości, dostosowanych do takich układów smarów oraz olejów. Dlatego też poniżej opisaliśmy, w jaki sposób działa układ centralnego smarowania.

Czym jest układ centralnego smarowania

O tym, jak ważne jest smarowanie, wie każdy mechanik. Ruchome elementy, które nie zostały zabezpieczone odpowiednim smarowidłem, podlegają szkodliwemu tarciu metalicznemu. Oznacza to szybkie zużywanie się materiału na całej powierzchni styku, co prowadzi do niespodziewanych awarii i zatrzymania całej linii produkcyjnej. Z drugiej strony ręczne uzupełnianie smaru w każdym mechanizmie mija się z celem, ze względu na duże nakłady czasu i pracy. Dlatego też stosuje się układy centralnego smarowania.

Jest to jeden zbiornik, który należy regularnie uzupełniać odpowiednim środkiem smarującym. Pompka, podłączona do pojemnika, wymusza obieg smaru w całej maszynie, dostarczając go w każde pożądane miejsce. W ten sposób cały proces odbywa się praktycznie automatycznie. Warto jednak zaznaczyć, że do tego typu rozwiązań stosuje się wyłącznie profesjonalne smary i oleje. Dlaczego jest to tak ważne?

Pompy stosowane w układach centralnego sterowania

Kluczowym elementem każdego smarowania centralnego jest pompa. Jej zadaniem jest wymuszenie obiegu we wszystkich obwodach w celu dostarczenia odpowiedniej ilości smaru do poszczególnych mechanizmów. Spotyka się kilka podstawowych rozwiązań w tym zakresie:

  • Pompka ręczna sprawdzi się w maszynach, które nie wymagają intensywnego smarowania. Dużą zaletą jest możliwość smarowania w nieregularnych odstępach czasu.
  • Pompka pneumatyczna stosowana jest w liniach produkcyjnych oraz maszynach pneumatycznych. Dzięki temu urządzenie może być zasilane przez główny napęd.
  • Niewielka pompka elektryczna to łatwe do podłączenia urządzenie, które dobrze pracuje w każdych warunkach. W maszynach budowlanych zasilana może być z akumulatora pojazdu.
  • Pompa wieloprzewodowa stosowana jest w miejscach, gdzie istnieją duże trudności z doprowadzeniem zasilania.

Największą popularnością cieszą się dziś układy zasilane elektrycznie. Oprócz samej pompy, układ centralnego smarowania wyposażony jest także w rozdzielacze, dozowniki czy przewody. W pewnych sytuacjach stosuje się również sterownik, który uruchamia pompkę co jakiś, ściśle określony czas. Połączenie wszystkich elementów gwarantuje dużą elastyczność systemów smarowania, dzięki czemu znajdują one szerokie zastosowanie.

Zastosowanie układów centralnego smarowania

Czy smarowanie centralne dotyczy tylko dużych firm z ogromnymi liniami produkcyjnymi? Rozwiązanie takie spotyka się także w niewielkich przedsiębiorstwach. W jakich sytuacjach przynosi ono wymierne korzyści?

  • Smarowanie łańcuchów w systemach przeniesienia napędu lub podajnikach taśmowych.
  • Zapewnienie optymalnej pracy mechanizmów przy użyciu minimalnej ilości środków smarnych w branży spożywczej czy farmaceutycznej.
  • Z pomocą układu centralnego dystrybuowane są także oleje w maszynach rolnych i budowlanych.
  • W dobie ekologicznych źródeł zasilania warto pamiętać, że smarowanie turbin wiatrowych wykonuje się z użyciem układu centralnego smarowania.
  • Zwykłe pojazdy użytkowe też wyposażone są w to rozwiązanie do zapewniania optymalnej pracy wszystkich mechanizmów.

Nils Polska posiada w swojej ofercie kilka typów smarów przeznaczonych do układów centralnych.

Dobór odpowiednich środków smarnych

Nie każdy środek smarny sprawdzi się w przypadku omawianego rozwiązania technologicznego. W laboratoriach Nils naukowcy cały czas starają się doskonalić oferowane preparaty, by jak najlepiej radziły sobie w określonych warunkach. Na co warto zwrócić uwagę przy zakupie smarów czy olejów?

Najważniejszym parametrem jest gęstość smaru. Wymuszenie jego obiegu przez pompkę wymaga użycia określonej siły – zbyt gęsty preparat będzie powodował znacznie większe zużycie energii elektrycznej, a dodatkowo wirnik może się szybciej zużywać pod dużym obciążeniem. Także wąskie przewody w układzie mogą stanowić problem dla gęstych smarów. Z kolei oleje nie zawsze zapewniają optymalne warunki pracy mechanizmu, ponieważ tworzony przez nie film olejowy nie jest odpowiednio trwały.

Jakie smary i oleje Nils będą zatem najlepsze? Jest to uzależnione od typu układu centralnego smarowania czy zasilanych przez niego urządzeń. Dlatego też w naszej ofercie znaleźć można dedykowane produkty do najważniejszych zastosowań.