Smarowanie elementów maszyn zapobiega ich szybkiemu zużywaniu się. Pomagają w tym układy centralnego sterowania, które warto uzupełniać wysokiej jakości smarami Nils. Zapewnią one najlepszą ochronę.

Dlaczego smarowanie elementów maszyn jest tak ważne?

Metalowe elementy mechanizmów poruszają się względem siebie. W tym procesie dochodzi do tarcia jednych powierzchni o inne. Zjawisko to niesie kilka negatywnych dla mechanizmów skutków. Przede wszystkim tarcie powoduje szybkie zużywanie się ruchomych elementów maszyn. Dodatkowo wytwarzana jest przy tym wysoka temperatura, która może powodować odkształcenia niektórych części. W końcu tarcie odpowiada za utratę znacznej części energii kinetycznej, a więc zwiększa się zużycie paliwa.

W celu zapobiegania tym zjawiskom stosuje się smary i oleje. Tworzą one film olejowy, oddzielający pracujące powierzchnie. W ten sposób tarcie ulega znaczącemu zmniejszeniu. Aby skutecznie chronić elementy maszyn, trzeba stale dostarczać do mechanizmu odpowiednią ilość smaru. Najczęściej odpowiedzialne jest za to centralne smarowanie, działające w pełni automatycznie. Wystarczy w odpowiednim zbiorniku umieścić smar Nils, aby wszystkie pracujące elementy urządzenia były chronione przed szybkim zużyciem lub uszkodzeniem.

Co to jest układ centralnego smarowania?

Jak do wszystkich ruchomych elementów doprowadzić smar? Centralne smarowanie wymusza przepływ ciekłego, plastycznego lub gazowego smaru do odpowiednich miejsc. Służy do tego pompa elektryczna albo pneumatyczna. Dokładny sposób podawania smaru zależny jest od rodzaju układu centralnego smarowania:

  • jednoliniowe układy charakteryzują się prostą budową i stosowane są do niewielkich, zwartych maszyn o niedużym zapotrzebowaniu na smar,
  • wieloliniowe układy smarowania przeznaczone są do ogromnych maszyn, posiadających nawet kilkaset punktów zaopatrywanych w środek smarny,
  • progresywne układy cechują się dużą dokładnością dawkowania smaru,
  • natryskowe systemy smarowania wykorzystują sprężone powietrze do optymalnego rozprowadzania smaru w otwartych przestrzeniach,
  • impulsowe układy smarowania stosuje się przy wolnoobrotowych łańcuchach czy podajnikach rolkowych.

Każdy z nich wymaga stosowania odpowiedniego środka smarnego Nils Polska do prawidłowego działania. Jak zatem wybrać optymalny preparat do posiadanej maszyny?

Jaki smar wybrać do układu centralnego smarowania?

Informacja o tym, jaki środek smarny używany jest w danym układzie centralnego smarowania, powinna znajdować się na obudowie urządzenia. Jednak czasem oznaczenie może być mocno wytarte, przez co trudno odczytać rodzaj potrzebnego smaru. W takim wypadku informacji należy szukać w dokumentacji technicznej maszyny. Jeśli i w ten sposób nie uda się odnaleźć charakterystyki wymaganego preparatu, można zasięgnąć porady eksperta, na przykład z Nils Polska.

Do wielu urządzeń można bowiem stosować uniwersalne środki smarne. Przeznaczone są one do stosowania w konkretnych urządzeniach i maszynach. Wystarczy dokładnie opisać rodzaj urządzenia, by sprzedawca polecił Ci odpowiedni preparat Nils. Centralne smarowanie w żurawiach budowlanych przykładowo może pracować na Atomic RH, jednym z najbardziej popularnych środków smarnych Nils.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze smarów?

Zakup smaru do układu centralnego smarowania to bardzo odpowiedzialna decyzja. Nieodpowiedni środek smarny może niewystarczająco zabezpieczyć mechanizm przed szybszym zużywaniem się. Przełoży się to na mniejszą żywotność urządzenia, a to z kolei zwiększy koszty serwisowania.

Dlatego warto kupować przede wszystkim produkty znanych i rozpoznawalnych producentów, jak smary Nils. Jest to gwarancja ich wysokiej jakości. Warto też zapoznać się dokładnie z ich charakterystyką. Szczególnie pożądana jest odporność na wodę. Dzięki temu smar będzie lepiej chronił elementy przed wilgocią oraz rdzą. Niektóre maszyny wymagają środków smarnych o wysokiej odporności na duże obciążenia. Inaczej smar będzie się bardzo szybko zużywał, a mechanizm nie będzie odpowiednio chroniony.

Istotna jest także konsystencja smaru Nils. Centralne smarowanie zaprojektowane jest pod kątem konkretnych parametrów. Zbyt gęsty środek może blokować przepływ. Dlatego też warto poradzić się specjalistów Nils Polska w czasie zakupu smaru. Podpowiedzą oni, jaki produkt będzie odpowiednio współpracował z posiadanym przez Ciebie układem centralnego smarowania.